Kontakt: Eva Nisser
Värmdövägen 84
Nacka,
Sweden

Eva Rodriguez är vårt distrikts masterstudent vid Rotary Peace Center i Uppsala 2022-2024.

Eva har omfattande erfarenhet av att arbeta med internationella utvecklingsprojekt i El Salvador. Hon har lett många initiativ för att förbättra rättssystemet, främja användningen av mediation, förebygga ungdomsvåld och skapa utrymme för dialog och politisk reform till förmån för sårbara befolkningsgrupper. Utbildad som advokat i El Salvador har hon också studerat mänskliga rättigheter och mediation i USA. Eva brinner för dialog- och fredfrågor och är medlem och pro bono-rådgivare till många organisationer där hon främjar implementeringen av SDG, särskilt för fred (SDG16). År 2012 grundade Eva det salvadoranska kapitlet i ett globalt fredsbyggande nätverk, Partners Global, som fortsätter att främja dialog och fredsuppfostran. Under sin tid som Rotary Peace-fellow vid Uppsala universitet har hon med sig sin make Gabriel. De båda älskar att laga mat, vandra och sjunga.

SDG står för Sustainable Development Goals. Det är en uppsättning av 17 mål antagna av FN:s generalförsamling år 2015 som en del av Agenda 2030 för hållbar utveckling. Mål 16 är specifikt relaterat till globalt fredsbyggande och har titeln "Fred, rättvisa och starka institutioner". Målet syftar till att främja fredliga och inkluderande samhällen, ge tillgång till rättvisa för alla och bygga effektiva, ansvarsfulla och inkluderande institutioner på alla nivåer. I sammanhanget av globalt fredsbyggande är SDG 16 särskilt viktig eftersom den betonar den avgörande roll som starka institutioner och rättsstatsprincipen spelar för att uppnå hållbar fred och utveckling.

Plats: ProfilHotels, VÄRMDÖVÄGEN 84
Lunch: 135 kr, meny finns här:

Tider:

• Talaren börjar 12:00 och slutar 12:30.
  • Lunch: 12:30
Ingen föranmälan krävs, kom spontant och ta gärna med en vänsmiley
Medverka digitalt i Teams möteKlicka här för att ansluta till mötet
imageimage