Contact: Eva Nisser
apr
Nacka

Sweden

Klubbens projekt "Rädda Östersjön" som vi driver ihop med både grannklubbarna i Saltsjöbaden och på Värmdö och distriktet ökar intresset för att veta och förstå mer. Kvaliteten och tillståndet för vattnet i Östersjön hänger ju intimt samman med det vatten som vi har runt omkring oss här i Nacka.

Birgitta Held-Paulie är biolog och arbetar som miljöstrateg på Nacka kommun. Nackas FN-förening delar årligen ut priset "Små steg mot fred". 2017 hade de vatten som tema och gav priset till Birgitta. Motiveringen löd:

Långt innan det var självklart att arbeta med miljöfrågor skaffade hon kunskap om miljöfrågor i allmänhet och vattenfrågor i synnerhet. Laddad med gedigen kunskap har hon målmedvetet bearbetat politiker och allmänhet för att förbättra insikten om betydelsen av rent vatten. Ingen har haft större betydelse för förbättringen av Nackas vattenförekomster än Birgitta Held-Paulie.

Ingen kan vara bättre skickad att ge oss insikt i dessa centrala frågor för människor och natur.

Logga in på: https://zoom.us/j/98389002795?pwd=aXB4NXpEUGE0MnFpY3JMZmVXRkt3UT09