Contact: Eva Nisser
Marcusplatsen 9
Sickla,
Sweden

Varför är Etiopien så fattigt jämfört med Sverige?

Många skulle gissa på kolonialism, det stora avståndet till den industrialiserade världen för hundra år sedan och brist på naturtillgångar. Men Etiopien har aldrig varit kolonialiserat, Japan låg lika långt från världens industriella centrum och Holland hade inte stora naturtillgångar. Vår klubbmedlem, nationalekonomen Nils Lundgren, berättar om hur man ser på dessa frågor i modern nationalekonomisk teori. Det är framför allt ett lands institutioner som avgör hur framgångsrikt det är ekonomiskt. Ett nyckelord är institutionell konkurrens.

Plats: Clarion Collection Hotel Tapetfabriken (Marcusplatsen 9, 131 54  Stockholm)
Lunch betalning görs i baren med kort (inga kontanter). Du kan köpa 10-lunchkort till reducerat pris (1380 SEK), eller 145 sek lunchen.
Kaffe alltid gratis även för de gäster som inte äter lunch :)
Tid: Lunch 12:00, föreläsning börjar 12:30-13:00, +15 min för mer frågor.
Ingen föranmälan krävs, kom spontant och ta gärna med en vänsmiley
Medverka digitalt i Teams möteKlicka här för att ansluta till mötet