Ett av klubbens stora internationella projekt är stöd till en slumskola i Uganda. Vår avsikt är att fortsätta stödja skolan tills den står på egna ben vilket vi räknar med blir i slutet av 2021.

Uganda har 40 miljoner invånare och medelåldern ligger på 15 år. Många är drabbade av aids och här finns en stor mängd fattiga och föräldralösa barn. I huvudstaden Kampala finns sju slumområden, varav ett är Kasubi.
Den ideella föreningen Kasubi Friends driver här en skola för 350 av dessa fattiga och föräldralösa barn, en plankskola (av plankor) som föreningen renoverat och byggt ut. Cirka 30 procent av barnen är muslimer, resten katoliker.
Projektet startade 2010 och fyra år senare köptes mark in för att kunna odla majs och bönor så att barnen och deras 13 lärare kan få mat frukost och lunch. Året därpå köptes grisar in för uppfödning för att finansiera lärarlöner och underhåll av skolan.
Nacka Rotaryklubb stöttar med bidrag till lärarlöner. Målet är att verksamheten ska vara självförsörjande från och med sista december 2021. Detta kan påverkas dels av att landet 2019 drabbades av grispesten och djuren fick avlivas, dels av att hela Uganda stängdes ned våren 2020 på grund av Coronapandemin. De planerade projekten med bland annat lärarstöd från pedagoger från Myrsjöskolan i Nacka fick skjutas upp.
Kasubi Friends har en hemsida med mycket mer information och fina bilder. Läs vidare på http://kasubifriends.com